SEO, bra eller anus?

Det viktigaste för ett företag, ett band eller en organisation är att synas. Och hur syns man bättre än med en hemsida? Ett talesätt man kan änvända sig av idag är; "Finns du inte på internet, så finns du inte".
Internet finns i var och varannat hem idag, och många använder internet för att söka efter information både i jobbet och privat. En av de största sökportalerna idag är Google som finns på ett flertal språk, och ett bra exempel på att ju bättre er sida är optimerad för sökmotorer, desto större chans är det att just er sida kommer högre upp i sökningen.

För företag finns det ett bra sätt att komma just högre upp i dessa sökmotorer, och det är SEO. SEO är ett företag som specialliserat sig på just sökoptimering och gärna gör det åt just er. De har kurser på sin hemsida och kan även erbjuda sig att sköta all sökmotoroptimering åt er.
Något som är minst lika viktigt som optimeringen är att er hemsida är uppbyggt enligt webbstandarden (följ länken för förklaring). Genom att koda er sida rätt öppnar ni också vägar för besökarna, något som kanske inte riktigt stämmer in på SEO.

När jag validerar SEOs hemsidaW3.ORG möts jag av varningsmeddelandet; "This page is not Valid HTML 4.0 Transitional!". Hur seriöst intryck det lämnar åt sina kunder är upp till SEO att svara på. Kanske är det tur att dom håller sig till just sökoptimering och inte webbdesign?

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud vad påläst du är, det är säkert jätte bra för företag att SEO finns, men om det är dem som ser till att orelevanta företag poppar upp när jag söker saker så hatar jag dem. Fast hade jag själv haft ett företag hade det nog varit en av de första sakerna jag ahde fixat. Du borde kanske tipsa dem om html grejen, det hade de nog tjänat multum på!